Smaller Default Larger

 

Indonesisches Filmfestival in Berlin

»Indonesia On Screen«

 

Filmstills und screen-shots aus  9 Filmen der Filmreihe»Indonesia On Screen«; Zusammenstellung Bilderseite: InMaOn / JH,  Quelle: Babylon Kino Berlin-Mitte / Phiwedari Indonesian Film Distribution

 

  

(InMaOn / JH) Cineasten und Anhänger der indonesischen Filmkultur können sich freuen. Abseits des Mainstreamkinos präsentiert sich zum ersten Mal die Filmreihe »Indonesia On Screen«, vom 27. März bis 11. April 2018, im Babylon Kino in Berlin-Mitte. Das Programm bietet ein facettenreiches Abbild indonesischer Produktionen der letzten Jahre. Insgesamt wird es 57 Vorführungen geben, Spielfilme und Dokumentationen. Mehr zu den 12 Filmen weiter unten im Text.

 

Während die Filmkulturen Ostasiens mittlerweile fast schon zum hiesigen Kinoalltag gehören, sind die Produktionen aus Indonesien trotz ihrer Vielgestaltigkeit, trotz aller Festivalerfolge in unseren Breiten immer noch weitestgehend unbekannt.

  

Filmfestival-Plakat; Quelle: Babylon Kino Berlin-Mitte

Indonesien blickt auf viele Religionen, Kulturen, Sprachen und Traditionen – ein facettenreicher Archipel, der noch in einem gesellschaftlich-politischen Findungsprozess steckt. Historisch gesehen hat Indonesien unter dem alten Suharto-Regime zahlreiche politische Unruhen und viel Leid ertragen müssen, alle Bereiche des gesellschaftlichen Lebens beeinflussend. Ein Bereich ist die indonesische Filmindustrie, welche in der Post-Suharto Ära, »gerakan reformasi«, nach 1998 wiederbelebt wurde. Das indonesische Kino erfuhr eine Wiederauferstehung; es war der Beginn des modernen Kinos. Filmemacher haben seither die Freiheit, verschiedene Themen und Genres zu entdecken, die die Vielfalt Indonesiens widerspiegeln. Die Filmemacher haben seither den Mut, sensible ehemals verbotene Themen zur Sprache zu bringen. Die Tür der Transparenz und Redefreiheit ist unter ihnen geöffnet worden; und jetzt ist es an der Zeit, das auch die übrige Welt sehen zu lassen

 

 

Mit »Indonesia On Screen« geht das Babylon einen neuen Weg. Erstmals wird die ausserordentlich kreative und lebendige Filmlandschaft des Landes intensiver denn je in Szene gesetzt. Denn, ein exklusives Indonesien-Filmfest gab es in Deutschland bisher noch nicht. Indonesien hat immer nur »mitgewirkt«, war Teil eines breiter angelegten Programms oder Formats. Bereits 2008, 2009 und 2010 konnten Freunde des indonesischen Kinos einige Produktionen im damaligen Programm des Asian Hot Shots Fimfestival in Berlin sehen, 2009 sogar mit einem filmischen Schwerpunkt »Indonesien«. Das Festival fand 2008 und 2009 im Babylon Mitte in Berlin statt.

 

Auch außerhalb Berlins gab es in den letzten Jahren immer wieder Screenings zeitgenössischer und experimentierfreudiger Werke indonesischer Filmemacherinnen und Filmemacher. Diese präsentierten sich vor allem bei den verschiedenen »Independent-Filmfesten«, unter anderem beim Cineasia Filmfestival Köln, der Dokumentarfilmwoche Hamburg, dem Internationalen Dokumentarfilmfestival München sowie bei den Indonesien Filmtagen im Hamburger abaton Kino oder zuletzt mit der Filmreihe »Südostasien auf der Leinwand – Young Indonesian Cinema« in Köln.

 

Da es bisher aber noch kein Format gegeben hat, das den jungen, unabhängigen indonesischen Film in seiner Vielfalt über einen längeren Zeitraum vorstellte, ist es begrüßenswert, dass sich in dieser Richtung etwas zu ändern scheint. Nicht nur die jüngsten Produktionen – Marlina: Die Mörderin in vier Akten von Mouly Surya, erstmals einer breiteren deutschen Programmkinolandschaft vorgeführt, und der magische Film von Kamila Andini, Sekala Niskala, ausgezeichnet für den Besten Film in der Sektion Generation Kplus der 68. Internationalen Filmfestspielen in Berlin – zeigen wieder einmal, dass Indonesiens Filmkultur viel künstlerisch-kreatives Potential besitzt und dem internationalen Publikum zukünftig noch viel zu bieten hat.

 

Das Babylon Mitte, eines der bekanntesten Programmkinos Berlins, könnte diese immer noch vorhandene filmische Lücke in Deutschland ausfüllen. Auch für 2019 ist eine indonesisches Filmfestival geplant. Das würde passen. Denn im nächsten Jahr feiern Jakarta und Berlin ein Jubiläum – 25 Jahre Städtepartnerschaft. Ein guter Anlass einem indonesieninteressierten Filmpublikum neue filmische Kreationen aus dem Inselstaat in einem eigenen Festivalformat zu präsentieren.

 


 

»Indonesia on Screen« – das Programm im BABYLON — 27. März bis 11. April 2018 — Veranstaltungsort für alle Filme: BABYLON, Rosa-Luxemburg-Str. 30, 10178 Berlin (U-Bahn: Rosa-Luxemburg-Platz / S-Bahn: Alexanderplatz)

 

Salawaku [Salawaku], Indonesien 2016. Directed by Pritagita („Prita Gitta“) Arianegara with Karina Salim, Elko Kastanya, Joshua Matulessy , 82 Min, OmeU, Genre: Drama

Synopsis: A roadmovie about a native Malukan boy named Salawaku and a wealthy modern metropolitan woman from Jakarta, named Saras, set out on a journey to find Salawaku's mysteriously lost sister.

 

Di., 27.03. (Eröffnungsfilm mit Verlosungsaktion) | 19.30 Uhr

 

Gewinnen Sie am Abend des Eröffnungsfilms »Indonesia on Screen« eine Reise nach Jakarta!

Mit den Freikarten für den den Eröffnungsfilm Salawaku können Besucher ein beie Reise nach jakarta gewinnen. Bewahren Sie Ihr Ticket auf. Der Gewinner wird nach dem Screening ausgelost und direkt angekündigt.

Das Babylon verlost unter den Zuschauern des Eröffnungsfilms v ein Flugticket nach Jakarta zu einem belibigen Zeitpunkt im Jahr 2018, ab dem 1. Mai. Zusätzlich werden auch auch die Kosten für 7 tage Unterkunft im Hotel The Proklamasi Mansion übernommen. Daneben wird es eine Tour in die Filmszene der Stadt geben.

Der Rechtsweg ist abgeschlossen. Freikarten nur an der Babylonkasse, reservierbar online (Reservierung gültig bis 15 Minuten vor der Vorführung. Buchen Sie Ihre Freikarte bis 15 Minuten vor der Veranstaltung.

Tickets Online  

 

 

Weitere Termine:

Fr., 30.03. | 21.15 Uhr

Mo., 02.04. | 19:45 Uhr

Mi., 04.04. | 17:45 Uhr

Mo., 09.04 | 20:00 Uhr

 

Trailer: SALAWAKU

 


 

Balada Bala Sinema [The Ballads of Cinema Lovers], Indonesien 2017. Director: Director: Yuda Kurniawan, 118 Min, OmeUYuda Kurniawan, 118 Min, OmeU, Genre: Documentary

 

Synopsis: This is a documentary about their passion, militancy, and simplicity – the Ballads of Cinema Lovers.

Cinema Lovers Community (CLC) Purbalingga, established by Bowo Leksono in 2006, has so far generated a number of young filmmakers with a lot of national-level achievements. Moreover, CLC Purbalingga has been consistently and independently holding the Purbalingga Film Festival, presenting a »Celebration« of Film Festival amidst society, holding the open-air cinema in many villages in Banyumas Raya. Purbalingga is so far away from the luxurious, cutting-edge theaters and the frenetic film industry of the Capital; yet, there is where the zest to present the best for Indonesian cinema keeps alive and propagating.

 

Di., 27.03. | 22.00 Uhr

Mi., 28.03. | 21.30 Uhr

Fr., 30.03. | 21.45 Uhr

Mo., 02.04. | 16:00 Uhr

Do., 05.04 | 17:30 Uhr

Mo., 09.04. | 18:00 Uhr

 

Trailer: Balada Bala Sinema

  

 

Selamat Pagi, Malam [In the Absence of the Sun], Indonesien 2014. Directed by Lucky Kuswandi with Adinia Wirasti, Dayu Wijanto, Dira Sugandi, 94 min, OmeU, Genre: Drama, Romance

 

Synopsis: In a megacity like Jakarta, things change swiftly and constantly. In the Absence of the Sun follows three women as they search for belonging in a metropolis that never sleeps.

Gia (Adinia Wirasti), returns from years of living abroad in New York and attempts to adjust to the culture shock. She seeks solace in her former love, Naomi (Marissa Anita), who seems to have conformed to upper-class societal norms of materialism and superficiality. Together, they try to resolve their feelings for one another and the people they have become.

Meanwhile, Indri (Ina Panggabean) works as a towel girl in a local gym, dreaming of a better life, and widow Surya (Dayu Wijanto) discovers her deceased husband’s affair with a woman named Sofia and starts frequenting the lounge she performs at.

Exploring Jakarta's multitude of unspoken tensions between tradition and modernity, Kuswandi's second feature film is both nuanced and tender, humorous and poignant. The film is as much about its charismatic characters as it is an unflinching look at the city itself - one that is undergoing incredible and rapid change, its inhabitants both losing and finding themselves in the swirl.

 

Mi., 28.03. | 17:30 Uhr

Fr., 30.03. | 16:00 Uhr

Di., 03.04. | 18:00 Uhr

Mi., 11.04. | 21:15 Uhr

 

Trailer: Selamat Pagi, Malam

 

 

Cin(t)a [Love stylized with (T)], Indonesien 2009. Directed by Sammaria Simanjuntak with Sahat Gultom, Saira Jihan, Sunny Soon, 78 Min, OmeU, Genre: Drama

Synopsis: Cina and Annisa love God and God loves them both. But Cina and Annisa cannot love each other because they call God by different names.

 

Mi., 28.03. | 18:00 Uhr

Fr., 30.03. | 17:45 Uhr

Sa., 31.03. | 16:15 Uhr

Mi., 04.04. | 21:45 Uhr

So., 08.04. | 18:15 Uhr

 

Trailer: Cin(t)a 

 

 

Demi Ucok [Finding Ucok], Indonesien 2013. Directed by Sammaria Simanjuntak with Geraldine Sianturi, Lina Marpaung, Saira Jihan, 79 Min., Genre: Drama, Comedy

Synopsis: Glo doesn't want to be like her mother: Get married, forget her dream, and live boringly ever after. She wants to reach her dream: make a movie. Her mother, having one more year to live, tries to make her daughter live like her: Get married, live for others, and live happily ever after. So the battle begins.

 

Mi., 28.03. | 21:45 Uhr

So., 01.04. | 14:15 Uhr

Di., 03.04. | 18:00 Uhr

Mi., 11.04. | 19.30 Uhr

 

Trailer: Demi Ucok

 

 

Toilet Blues, Indonesien 2012. Directed by Dirmawan Hatta with Shirley Anggrain, Tim Matindas, Tio Pakusadewo, 86 Min, OmeU, Genre: Drama

 

Synopsis: Anjani (Shirley Anggraini) flee away from home after spotted partying in a villa by his father. She runs after Anggalih (Tim Matindas) - her first love- which is now on it’s way to become a Catholic priest, Anjani’s father assigns his right hand-Ruben (Tio Pakusadewo) - to force Anjani back home at any cost necessary. While on his way Anggalih inner experience in his decision to become a priest. Did Ruben succeed to persuade Anjani home? Did Anjani succeed to persuade Anggalih?

 

Mi., 28.03. | 22:00 Uhr

Do.. 29.03. | 21:45 Uhr

Mi., 04.04. | 22:00 Uhr

Do., 06.04. | 22:00 Uhr

Sa., 07.04. | 22:00 Uhr

 

Trailer: Toilet Blues 

 

 

Berbagi Suami [LOVE FOR SHARE], Indonesien 2006. Directed by Nia Dinata with Jajang C. Noer, Shanty, Dominique Agisca, 120 Min, OmeU, Genre: Drama, Comedy

 

Synopsis: This is the story of women those are live in polygamy life. It's about their consequence to accept the status as other wife. There are three stories, packed with satire and surprisingly connected with another stories.

 

Salma (Jajang C. Noer) is a woman with her good past, results her as professional doctor. She married a wealthy and loyal man named H. Ali Rohim with his good life as businessman. Then he married two women again, Indri and Ima. Salma accepts it, but, her son Nadin (Winky Wiryawan) who is the reason why Salma accepts polygamy, grows becomes a man who denied it.

 

Esi (Shanty) is a Javanese woman who wants to be a make-up artist. She brought by her Uncle (Lukman Sardi) to Jakarta to make her aspiration reached. But, she should accepts her destiny that Uncle wants to marry her. It's insane if knows Uncle haves two wives, Dwi (Rieke Diah Pitaloka) and Sri (Ria Irawan). Finally Esi accepts the marry and tries to escape from the house with Dwi that becomes her love interest.

 

Ming (Dominique Agisca Diyose) is a Mandarin woman who wants to be an actress. She takes as waitress during her acting school in a duck-roast restaurant who owned by her far family, married couple Koh Abun (Tio Pakusadewo) and Cik Linda (Ira Maya Sopha). Koh Abun in his desire, decides to keep Ming as his young wife without Cik Linda's acceptance. Ming slowly knows that becomes the second wife which never known by anyone is never being happy

 

Do., 29.03. | 17:45 Uhr

So., 01.04. | 22:00 Uhr

Do., 05.04. | 17:15 Uhr

So., 08.04. | 13:45 Uhr

Mi., 11.04. | 17.15 Uhr

 

Trailer: Berbagi Suami 

 

 

Pai Kau [A Deadly Message on a Wedding Day], Indonesien 2018. Directed by Sidi Saleh with Irina Chiu, Anthony Xie, Ineke Valentina, 86 Min, OmeU, Genre: Drama, Thriller

Synopsis: During a Chinese wedding hosted by a powerful business man, unsettling incidents occur which disrupt the celebration.

 

Do., 29.03. | 21:30 Uhr

Sa., 31.03. | 18:00 Uhr

Di., 03.04. | 21:45 Uhr

Do., 05.04. | 21:15 Uhr

Mo., 09.04. | 21.45 Uhr

 

Trailer: Pai Kau

 

 

Janji Joni [Joni’s Promise], Indonesia 2005. Directed by Joko Anwar with Nicholas Saputra, Mariana Renata, Rachel Maryam Sayidina, 83 Min, OmeU, Genre: Romantic Comedy

Synopsis: A film delivery man promises a beautiful young woman to deliver a film reel on time to a movie theater. But the the whole city seems to conspire against him.

 

Do., 29.03. | 21:30 Uhr

Mo., 02.04. | 18:00 Uhr

Mi., 04.04. | 18:15 Uhr

Fr., 06.04. | 17:45 Uhr

Di., 10.04. | 17.45 Uhr

 

Trailer: Janji Joni 

 

Indonesia Kirana [Get in Tune], Indonesien 2016. Director: Febian Nurrahman Saktinegara, 90 Min, OmeU, Genre: Musical documentary

 

Synopsis: ‘Get in Tune’ is a music documentary film that takes you on the journey of the only Asian participant in one of the world’s highest level of choir competitions. For the first time, they are able to get the chance to represent their country, Indonesia, in the Grand Prix stage. The team is under pressure while expected to bring home a victory.

Being able to depart was already a challenge, but nothing compared to the challenges they would face in the European competition.

 

Fr., 30.03. | 17:45 Uhr

So., 01.04. | 14:15 Uhr

Mo., 02.04. | 16:30 Uhr

Mo., 09.04. | 18:15 Uhr

 

Trailer: Indonesia Kirana

 

 

Bulan di Atas Kuburan [A Moon Hangs Above the Graveyard], Indonesien 2015. Directed by Edo Sitanggang with Atiqah Hasiholan, Rio Dewanto, Donny Alamsyah, 120 Min, OmeU, Genre: Drama

 

Synopsis: Feeling under developed in his hometown, Samosir, North Sumatra, SAHAT travels to the capital city and tries his luck. He is a writer, and has several times sent manuscripts to Jakarta. His latest work is said to have won a nation wide novel competition and SAHAT now plans to claim the promised right for his novel to be published.

Along for the ride comes SAHAT’s best friend TIGOR, a bus driver also desperate for a better life. TIGOR is mostly motivated by a recent encounter with an old friend, SABAR, who had moved to Jakarta long ago and occasionally returns home to share his stories of success and riches, Upon their arrival, the two young men are shattered by a disturbing truth–Jakarta is not the place they dreamed it to be. SAHAT’s wining manuscript will not be published but instead be adapted into a film for political campaign purposes. TIGOR struggles to find employment of any kind. SABAR is in fact a fraud: a penniless government lobbyist. The city is full of corruption, lies and necessary violence. SAHAT retracts his manuscript, refusing the film deal. Walks away from the fabricated publishing office and it’s mischievous owner. Nevertheless, this sparked admiration from the owner’s daughter MONA. She chases after him and can not help but to reveal her fondness for the young writer.

 

MONA introduces SAHAT to Jakarta’s upper class–a life SAHAT had always hungered for. Soon marriage followed. With the binding price of selling his manuscript, his ideals, his soul for the political campaign once again. TIGOR on the opposite end of the spectrum inhales poverty and violence on a daily basis. He struggles to keep his head above water in the city’s contaminated slum. Forced to partake in a gangster way of life in order to survive. SABAR–a fraud with a big heart. He fondles with illegal government tender practices to provide the dream life for his beloved wife. With one final push, he lands the project of a lifetime. A golden payoff. With inevitable consequences. »A Moon Hangs Above The Graveyard« is a tale of hardships in the capital city. SAHAT, TIGOR and SABAR, three friends from Samosir, North Sumatra, quest after greatness whilst desperately holding on to their inner idealism.

 

Sa., 31.03. | 14:00 Uhr

So., 01.04. | 16:00 Uhr

Mo., 02.04. | 14:15 Uhr

Mi., 04.04. | 17:45 Uhr

Mo., 09.04. | 21.45 Uhr

 

Trailer: Bulan di Atas Kuburan 

 

 

Negeri di Bawah Kabut [The Land Beneath the Fog], Indonesien 2011. Director: Shalahuddin Siregar, 102 Min, Genre: Documentary

Synopsis: In Genikan, a remote mountain village on the Merbabu slope (Central Java), a quiet community is facing change without understanding why it's happening. As a community of farmers who rely heavily on the traditional Javanese calendar to plant crops become puzzled by the dramatic change of seasons. In the rhythm of a slow visual journey THE LAND BENEATH THE FOG takes an intimate look at family relations in Genikan. Describing a life on the brink of vanishing, this documentary offers deep insights into' an invisible and disenfranchised society, which is struggling hard to maintain its existence.

 

So., 01.04. | 18:15 Uhr

Mi., 04.04. | 20:00 Uhr

Sa., 07.04. | 16:00 Uhr

Di., 10.04. | 17.45 Uhr

 

Trailer: Negeri di Bawah Kabut    

 

 

Logo Babylon Kino Berlin; Quelle Neue Babylon GmbH

»Indonesia on Screen«

– präsentiert vom BABYLON — 27. März bis 11. April 2018 —

 

Veranstaltungsort für alle Filme: BABYLON, Rosa-Luxemburg-Str. 30, 10178 Berlin (U-Bahn: Rosa-Luxemburg-Platz / S-Bahn: Alexanderplatz)

   

 

 

Indonesien Magazin Online

 

Wir nutzen Cookies auf unserer Website. Einige von ihnen sind essenziell für den Betrieb der Seite, während andere uns helfen, diese Website und die Nutzererfahrung zu verbessern (Tracking Cookies). Sie können selbst entscheiden, ob Sie die Cookies zulassen möchten. Bitte beachten Sie, dass bei einer Ablehnung womöglich nicht mehr alle Funktionalitäten der Seite zur Verfügung stehen.